Leeftijdscheck

Wij vragen altijd naar uw leeftijd, in de winkels en ook online. Bent u 18 jaar of ouder?

Van Dongen
Raadhuisstraat 10
4844 AD TERHEIJDEN

Openingstijden

Ma: gesloten
Di: 09.00 - 18.00 uur
Wo: 09.00 - 18.00 uur
Do: 09.00 - 18.00 uur
Vr: 09.00 - 19.00 uur
Za: 09.00 - 17.00 uur
Zo: gesloten

Van Dongen úw topSlijter 100% vakmanschap

Fine Taste Good Living

Feestdagen, leuk, maar hoe houd u uw gewicht in de hand?

Feestdagen, leuk, maar hoe houdt u uw gewicht in de hand?

De feestdagen staan weer voor de deur. Dagen die in het teken staan van fijn samenzijn met vrienden en familie. Maar vaak ook van lekker genieten en (te)veel eten en drinken. Er worden veel calorierijke lekkernijen genuttigd waardoor de weegschaal helaas een toename van ongewenste pondjes laat zien. Maar is deze toename te voorkomen?

Nou, niet helemaal natuurlijk, maar u kunt het wel beperken. Dat scheelt toch weer direct in het nieuwe jaar. We geven u graag een aantal tips.

  1. Let op wat je tussendoor snackt.
    Uiteraard is dit het meest logische aandachtspunt. Wist u dat bijvoorbeeld een portie pepernoten al snel zo'n 180 kcal bevat? Een portie gevuld speculaas 280 kcal, een portie chocoladeletter 420 kcal en een portie marsepein maar liefst 450 kcal. En dan is het nog maar net 5 december.
  2. Drank bevat veel kcal. Of beter gezegd, levert veel kcal.
    Alcohol heeft zelf geen voedingswaarde omdat er geen nuttige voedingsstoffen in zitten. Bij afbraak hiervan komt er wel energie vrij, zogenaamde lege kcal. Sommige dranken bevatten ook veel suiker en room, waardoor ze nog calorierijker zijn. Likeuren, zoete witte wijn, dessertwijn, cocktails en mixdrankjes zijn dus echte caloriebommen. Mousserende dranken zijn over het algemeen meer ‘light’ dan gewone dranken.
  3. Non-alcoholische dranken is geen non-kcal
    We hoeven u natuurlijk niet te vertellen wat een glas heerlijke warme chocolademelk (liefst ook met een dot slagroom) doet met uw gewicht. U voelt bijna de pondjes er direct aanvliegen. Overigens, deze laatste is er tegenwoordig ook in halfvol of zelfs light-vorm.
  4. Geniet, maar met mate.
    Feestdagen staan synoniem voor lekker genieten. We kijken er nu al naar uit. Echter lekkernijen die u worden voorgeschoteld slaat u liever niet af natuurlijk. Dat hoeft ook niet, maar u kunt er wel voor kiezen om kleinere porties te nemen. Dat scheelt aanzienlijk in de verwerking, waardoor er minder wordt omgezet in gewichtstoename.
  5. Pak een balansdag.
    Geniet bijvoorbeeld een kerstdag volop, en hou de andere kerstdag een balansdag. Of geniet wel beide dagen, maar hou twee balansdagen in de week erna. Tijdens zo'n balansdag of -week probeer je zo min mogelijk calorieën en koolhydraten binnen te krijgen. Daarbij beweeg je uiteraard wat meer dan normaal.
  6. En last but not least: BEWEEG.
    Bewegen is nog altijd de grootste calorieverbrander die er is. Maak tijdens de feestdagen een wandeling met de familie, laat de hond een keer extra uit, ga voor het ontbijt nog even hardlopen, speel een potje voetbal in de tuin, stofzuig het huis een keertje extra, etc., etc. Hardlopen: 225 calorieën in een half uur. • Wandelen: 130 calorieën in een half uur. • Stofzuigen: 125 calorieën in een half uur. • Schoonmaken: 90 calorieën in een half uur. • Voetballen: 265 calorieën in een half uur.

Het daadwerkelijke aantal calorieën dat u verbrandt is afhankelijk van uw lichaamsgewicht en de intensiteit waarmee u de activiteit doet. Wilt u dit precies berekenen, dan is daar een handige calorieteller voor. Daar kunt u bijna alle activiteiten inzien, en op basis van uw profiel worden de kcal berekend.
Ga naar www.caloriecalculator.nl/calorieen-per-activiteit.

We wensen u fijne feestdagen en een gezond 2017!